Vrachtschip SS Perdreau zonk in 1926 en gaf toen een geheim prijs. Het was niet alleen een vrachtschip voor steenkool en briketten maar ook een smokkelschip voor diverse soorten drank (o.a. whisky, cognac en wijn). De kolen waren het niet waard om te bergen dus men kwam pas dagen later achter dat er drank aan … Lees “SS Perdreau” verder
Door onstuimig, nevelig weer strandde de SS Wandle op de Razende bol. Het schip kon niet gered worden maar de 23 bemanningsleden wel door 2 redding tochten van de roeireddingboot onder leiding van Theodorus Rijkers.
Het stoomschip SS Niger, onderweg naar Londen met een lading graan, was bij een hevige noordwesterstorm op 23 november 1877 ter hoogte van paal 1 gestrand. Alle opvarenden zijn met de reddingsvlet van Huisduinen aan de wal gebracht. In 1901 was het wrak geheel verzand en heeft men de wrakton, die er bijlag, opgenomen.
Het toentertijd 40 jaar oude stoomschip Nautilus was onderweg met een lading van 4000 ton kolen naar Delfzijl, toen het in een zware storm terecht kwam. Doordat de luiken van het voorruim waren weggeslagen, is het schip snel volgelopen en was het niet meer te redden. De bemanning heeft met 2 sloepen het schip verlaten … Lees “SS Nautilus” verder
Op 27 juli 1917 bij Texel, op 1 mijl ten noorden van de Noordboei van het Molengat, door de Britse onderzeeboot HMS E-55 met geschutvuur zwaar beschadigd en door de Duitse bemanning verlaten. Zij werd vervolgens door een Britse prijsbemanning bezet, maar het schip was niet meer te redden en zonk binnen de Nederlandse territoriale … Lees “Batavier II” verder
Het ramschip Stier is evenals haar 3 zusterschepen Schorpioen, Buffel en Guinea nimmer ingezet voor oorlogsdoeleinden. De Stier is in 1908 ontwapend en opgelegd en is in 1915 door de Rijkswerf in Den Helder als magazijn in gebruik genomen. In 1925 werd het schip in de positie waar het nu ligt, gebruikt voor oefeningen met … Lees “Hr. Mr. Stier” verder
Loodsboot 12 die in 1940 eerst door eigen bemanning tot zinken is gebracht zodat het schip niet in Duitse handen zou vallen. Duitsers hebben de vaartuig gelicht en als Lazarettboot dienst gedaan. Is bewapend met 2 stuks 3.7 cm snelvuurkanonnen.
De Hr.Ms. Johan Maurits van Nassau was een Nederlandse kanonneerboot gebouwd door de Zeeuwse scheepswerf Koninklijke Maatschappij de Schelde uit Vlissingen. Het schip, vernoemd naar Johan Maurits van Nassau-Siegen gouverneur-generaal van Nederlands-Brazilië, was gebouwd om dienst te doen als stationsschip in de Nederlandse Antillen. Het schip werd op 5 april 1933 in dienst genomen en vertrok op 29 juni van dat jaar naar Curaçao. Luitenant-ter-zee J. Ruitenschild vervaardigde op dit schip tijdens deze reis … Lees “Hr.Ms. Johan Maurits van Nassau” verder
De Renate Leonhardt werd aangevallen door een torpedo van een Engelse onderzeeboot. De bemanning werd op 22-8-1917 door de bemanning van de Nederlandse torpedoboot Hr.Ms. Z7 in veiligheid gebracht. Het verhaal gaat dat er goud aan boord was. Hier is nog geen bewijs van teruggevonden, ook niet na diverse duiken en pogingen van het bergen … Lees “Renate Leonhardt” verder
Schipper Dirk Stein van de roeireddingboot uit Den Helder maakte zijn eerste reddingstocht als schipper. Nadat de opvarenden van de Nordlyset aan boord waren genomen van de reddingboot en wegvoer werd zij door een achteroplopende golf opgetild en omgegooid. Van de 23 personen te water zijn er 9 verdronken, waaronder twee roeiers: roeier Bethlehem en … Lees “SS Nordlyset” verder
Wrak HY641, stond eerst als Hardalion in de boeken. Ligt vlak naast viskotter HD 147 (NCN 416). Op mijn gelopen, door bemanning verlaten. Terwijl sleepboten trachtten het schip los te krijgen werd het aangevallen door Britse vliegtuigen en in brand gezet.