Vrachtschip SS Perdreau zonk in 1926 en gaf toen een geheim prijs. Het was niet alleen een vrachtschip voor steenkool en briketten maar ook een smokkelschip voor diverse soorten drank (o.a. whisky, cognac en wijn). De kolen waren het niet waard om te bergen dus men kwam pas dagen later achter dat er drank aan … Lees “SS Perdreau” verder
Door onstuimig, nevelig weer strandde de SS Wandle op de Razende bol. Het schip kon niet gered worden maar de 23 bemanningsleden wel door 2 redding tochten van de roeireddingboot onder leiding van Theodorus Rijkers.
Vrachtschip Heinz Suhr onderweg naar Hull maar gezonken op 10 oktober 1995. Het schip werd naar Den Helder gesleept nadat het donderdag windslagzij maakte. Tijdens de sleep kapseisde het. De vijf opvarenden waren al van boord. De vrachtvaarder ligt op 17 meter diepte. De lading hout, triplex en hardboard spoelt weg.
Het stoomschip SS Niger, onderweg naar Londen met een lading graan, was bij een hevige noordwesterstorm op 23 november 1877 ter hoogte van paal 1 gestrand. Alle opvarenden zijn met de reddingsvlet van Huisduinen aan de wal gebracht. In 1901 was het wrak geheel verzand en heeft men de wrakton, die er bijlag, opgenomen.
Het toentertijd 40 jaar oude stoomschip Nautilus was onderweg met een lading van 4000 ton kolen naar Delfzijl, toen het in een zware storm terecht kwam. Doordat de luiken van het voorruim waren weggeslagen, is het schip snel volgelopen en was het niet meer te redden. De bemanning heeft met 2 sloepen het schip verlaten … Lees “SS Nautilus” verder
Vrachtschip de Christine verging op 13 december 1956, de twee bemanningsleden waren opgepikt door een vissersboot. Toen de reddingboot Prins Hendrik ter plaatste kwam was er niets meer van het schip te zien en te vinden.
Friesenland, een Duits kustvaarder. In de oorlog 40/45 bewapend met 4x20mm AA en 3x 15mm AA. Het Duitse kustertje Friesenland van 279 ton was onderweg van Oostende naar Hamburg en tijdens zwaar weer hoog op de Haakse Gronden terecht gekomen, waar het spoedig geheel verzand raakte.
Op 10 juli 1891 wordt bericht dat de wrakstukken van de Rohilla zeer gevaarlijk voor de visserij worden geacht en zullen door de Zuid-Hollandse Bergingsmaatschappij worden opgeruimd.
Houten wrakresten. Archeologisch monument sinds 2016. Wrak is zeer sterk ingezand, slechts over een oppervlakte van 8 x 15 m steken smeedijzeren staven boven het zand uit. Ook zijn er geconcretiseerde kisten met kanonskogels te zien. Het geheel steekt max. 50 cm boven de zeebodem uit. Het aangelegde ijzeren frame steekt niet boven het zand … Lees ““Aanloop Molengat”” verder
De Renate Leonhardt werd aangevallen door een torpedo van een Engelse onderzeeboot. De bemanning werd op 22-8-1917 door de bemanning van de Nederlandse torpedoboot Hr.Ms. Z7 in veiligheid gebracht. Het verhaal gaat dat er goud aan boord was. Hier is nog geen bewijs van teruggevonden, ook niet na diverse duiken en pogingen van het bergen … Lees “Renate Leonhardt” verder
Schipper Dirk Stein van de roeireddingboot uit Den Helder maakte zijn eerste reddingstocht als schipper. Nadat de opvarenden van de Nordlyset aan boord waren genomen van de reddingboot en wegvoer werd zij door een achteroplopende golf opgetild en omgegooid. Van de 23 personen te water zijn er 9 verdronken, waaronder twee roeiers: roeier Bethlehem en … Lees “SS Nordlyset” verder
Wrak HY641, stond eerst als Hardalion in de boeken. Ligt vlak naast viskotter HD 147 (NCN 416). Op mijn gelopen, door bemanning verlaten. Terwijl sleepboten trachtten het schip los te krijgen werd het aangevallen door Britse vliegtuigen en in brand gezet.
Zweeds lijnschip/oorlogsschip “Princessan Sophia Albertina”. Gebouwd in Karlskrona tussen 1760 en ’64, gezonken op 19-08-1781. Alleen vlak intact, verspreid liggende kanonnen en stenen.